01

Energie is meer dan ooit essentieel

Met het oog op de gezondheidscrisis heeft Sibelga de noodzakelijke maatregelen genomen om haar opdracht te kunnen blijven uitvoeren en daarbij de veiligheid voor iedereen te waarborgen.

Optreden bij noodgevallen

Zich verwarmen, verlichten, zich wassen, koken, zich informeren, werken … Voor al deze dagelijkse handelingen, maar ook voor de goede werking van de ziekenhuizen en voedingswinkels, is energie van essentieel belang.

Voor Sibelga stond het onderbreken van de activiteiten tijdens de gezondheidscrisis, net zoals voor andere spelers uit de energiesector, dan ook niet op de agenda. Integendeel! De teams van Sibelga bleven 24u/24 en 7d/7 beschikbaar om alle dringende interventies te kunnen uitvoeren. Dat wil zeggen: storingen en gasgeur, incidenten op het net en werkzaamheden die de toegang tot energie garanderen, zoals het openen van meters.

Sibelga Rapport Annuel 2019

De veiligheid van de technici en de Brusselaars verzekeren

Op 17 maart 2020 besloot Sibelga in samenspraak met de Waalse en Vlaamse distributienetbeheerders alle niet-dringende interventies op werven en bij Brusselaars thuis te onderbreken.

Op 7 april werden bepaalde kleine ingrepen hervat, maar onder strenge voorwaarden. In mei werden klantenwerken binnen woningen geleidelijk weer opgestart, met respect voor de regels voor social distancing en de hygi├źnemaatregelen. Via een didactische video nodigt Sibelga de Brusselaars uit om hun steentje bij te dragen aan het veilig verloop van de interventies bij hen thuis.

Zie ook
Sibelga Rapport Annuel 2019

Werken in tijden van pandemie

Op vrijdag 13 maart 2020 voerde Sibelga maatregelen in om de veiligheid van haar medewerkers te verzekeren. Telewerken, dat binnen de onderneming nog maar weinig werd toegepast, is uitgebreid naar alle compatibele functies. Vanaf 16 maart hadden alleen de werknemers met kritieke functies die niet op afstand konden worden uitgevoerd, toegang tot de site van Sibelga.

Om praktische vragen van haar teams te beantwoorden, zette Sibelga een speciaal intranet op, evenals een intern traceerplatform om de gevallen van COVID-19 onder haar medewerkers te volgen. Parallel daaraan werden de interventieprocedures, de risicoanalyses en de veiligheidsuitrustingen aangepast. Bij de dispatching werden er maatregelen genomen voor de wachtteams om te vermijden dat die elkaar tijdens ploegwisselingen zouden kruisen en om ontsmetting van de lokalen mogelijk te maken.

Zie ook
Sibelga Rapport Annuel 2019